Passa al contingut principal

L'ARQUEOLOGIA NO S'ATURA (TOT I QUE A VEGADES ES PASSA)

A ROMA HAN TROBAT EL LLOC EXACTE ON VA MORIR L'EMPERADOR CA·LÍGULA!!! I LA "TOMBA" DE MAXIMUS, EL PROTAGONISTA DE GLADIATOR

Sempre hi ha tresors, troballes, misteris, per descobrir. Algunes d'elles, però, han caigut en mans de la vulgarització, per tal d'aconseguir fama entre el gran públic i els mitjans de comunicació. I així com tenim una notícia que ens parla de la descoberta d'un indret on molt probablement va morir el pervers Cal·lígula, en tenim una altra en què els arqueòlegs italians -per aconseguir notorietat i segurment diners per la via del turisme- anuncien la descoberta de la tomba de Maximus -personatge fictici de la pel·lícula de Ridley Scott, Gladiator-.


Comentaris

El vell Seattle ha dit…
L'autor ha eliminat aquest comentari.

Entrades populars d'aquest blog

El pèplum

En Fernando Lillo, que té un blog excel·lent sobre cultura clàssica i d'altres d'especialitzats sobre cinema de temàtica grecoromana i sobre novel·la històrica entre d'altres, ha publicat un llibre sobre les anècdotes presents als films més representatius del gènere pèplum. Aquest és un tema atractiu per a l'alumnat, però menys del que ens pensem els professors. Els hàbits i gustos actuals disten molt dels films dels anys 50, 60, 70 o 80. El cartró pedra i les túniques llargues atrauen fins a cert punt. El gust audiovisual actual tendeix més a recreacions tipus Roma, per als més reflexius, o Spartacus, per als menys exigents i de gust més gore. Segons sembla en el llibre hi falta el comentari d'Àgora, que per sí sola potser mereixeria un volum a part. El llibre és ressenyat al Babelia de El País.

Hipàtia d'Alexandria a l'"Àgora"

Un personatge pot jeure en la quietud del temps pretèrit, a punt de caure en l'anonimat absolut (que un dia ens ens esborrarà a tots - memento ...-), i ve un cineasta agosarat que el converteix en metàfora del seu propi temps. L'arrenca d'aquell passat estrany i apassionant i el plantifica al mig de l' Àgora o sia, al mig de l'opinió pública del segle XXI, al mig dels fòrums (traducció llatina d'ἄγορα, que denomina aquests guirigalls que omplen la web 2.0). Doncs bé, ja tenim l' Amenabar que ens ha agafat la Hipàtia que dormia en venerables manuscrits i eruditíssimes obres i també en exposicions feministes, i n'ha fet un pèplum-metàfora. Pèplum perquè està ambientada entre els segles IV i V de la nostra era i metàfora perquè centra el seu guió en el fanatisme.