Passa al contingut principal

DELENDA EST UNIVERSITAS?

En Jordi Llovet -professor afamat a la meva època d'estudiant, malgrat que no va a tenir-me com a alumne- ha abandonat aquesta setmana la crítica literària, des de la qual ens obsequia amb articles impagables. Per via de la política universitària, arriba al moll de l'os del debat sociocultural a les societats occidentals. Bolonya, el pla, no ha de ser criticat per l'homologació dels estudis arreu d'Europa: això és un guany. El pla, diu ell, ha de ser criticat pel menysteniment que fa de les Humanitats en el conjunt del sistema universitari. Quin paper han de jugar les Humanitats en les elits que dirigiran el país? Ens encaminem al món en què els científics, els economistes, els juristes, els filòlegs del "this book is on the table" -aguda categorització de certs estudiants de filologia germànica- seran ignorants del pòsit cultural que Occident ha generat en els darrers dos mil cinc-cents anys?
Des de les aules de secundària el problema es percep des d'una altra vessant. L'alumnat brillant, capaç, motivat, interessat, fuig majoritàriament del 4t ESO i batxillerat d'humanitats (l'itinerari de les literatures, les llengües clàssiques, les llengües modernes...). Per quines causes? N'hi deu haver d'endògenes al centre educatiu i d'exògenes. Entre les primeres, la poca valoració que en cada centre tenen les Humanitats. Caldria vendre el discurs d'en Llovet (la importància de les Humanitats en la formació general en tots els ordres de la vida) en tots i cadascun dels centres educatius. Aquesta és feina nostra, dels docents de secundària, que toparà de ben segur amb un discurs dominant nascut fora del centre educatiu, exògen per tant, que valora l'educació en funció del lloc de treball a què donarà accés i al sou que s'obtindrà exercint-lo. A aquest discurs, crònic en certes capes baixes i mitjanes de la població que han accedit en les dues últimes generacions a l'ensenyament secundari i superior, s'hi afegeixen les decisions que prenen els polítics amb el persistent argument de la competitivitat i del valor afegit. Pel que dedueixo de l'article, el Pla Bolonya va en aquesta direcció i les Humanitats sembla que hi estan de més, pel seu component generalista i crític.
Pinten bastos.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El pèplum

En Fernando Lillo, que té un blog excel·lent sobre cultura clàssica i d'altres d'especialitzats sobre cinema de temàtica grecoromana i sobre novel·la històrica entre d'altres, ha publicat un llibre sobre les anècdotes presents als films més representatius del gènere pèplum. Aquest és un tema atractiu per a l'alumnat, però menys del que ens pensem els professors. Els hàbits i gustos actuals disten molt dels films dels anys 50, 60, 70 o 80. El cartró pedra i les túniques llargues atrauen fins a cert punt. El gust audiovisual actual tendeix més a recreacions tipus Roma, per als més reflexius, o Spartacus, per als menys exigents i de gust més gore. Segons sembla en el llibre hi falta el comentari d'Àgora, que per sí sola potser mereixeria un volum a part. El llibre és ressenyat al Babelia de El País.

Hipàtia d'Alexandria a l'"Àgora"

Un personatge pot jeure en la quietud del temps pretèrit, a punt de caure en l'anonimat absolut (que un dia ens ens esborrarà a tots - memento ...-), i ve un cineasta agosarat que el converteix en metàfora del seu propi temps. L'arrenca d'aquell passat estrany i apassionant i el plantifica al mig de l' Àgora o sia, al mig de l'opinió pública del segle XXI, al mig dels fòrums (traducció llatina d'ἄγορα, que denomina aquests guirigalls que omplen la web 2.0). Doncs bé, ja tenim l' Amenabar que ens ha agafat la Hipàtia que dormia en venerables manuscrits i eruditíssimes obres i també en exposicions feministes, i n'ha fet un pèplum-metàfora. Pèplum perquè està ambientada entre els segles IV i V de la nostra era i metàfora perquè centra el seu guió en el fanatisme.